Rudolf Perešin

25. ožujka 1958. godine u Jakšinecu (Gornja Stubica) rođen je junak Domovinskog rata i jedan od najpoznatijih pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva – Rudolf Perešin.

Već se u posljednjoj godini osmogodišnje škole odlučio za pilotski poziv, stoga je upisao zrakoplovnu gimnaziju koju je završio u Mostaru. Nakon toga, 1977. godine upisuje Zrakoplovnu vojnu akademiju, koju završava 1981. godine s natprosječnim rezultatima.

Upravo zbog toga što je bio među najboljim pilotima, iste je godine ušao među 19 pilota koji su se obučavali za upravljanje MiG-om 21, a kasnije se specijalizirao kao pilot-izviđač te u Bihaću usavršavao pilotsko zvanje sve do 1991. godine.

1989. godine počeo je slutiti raspad Jugoslavije, a nakon toga započeo je i rat u Sloveniji, u kojoj je Perešin sudjelovao u akcijama izviđanja i snimanja terena. 1990. godine odbio je sudjelovanje u političkoj organizaciji “SKJ – pokret za Jugoslaviju” te se odlučio za bijeg iz JNA i pristupanje obrani domovine Hrvatske.

Iako je bio pod stalnim nadzorom, pomno je isplanirao bijeg MiG-om, i to u trenucima kada je trebao nadzirati povlačenje JNA iz Slovenije.

25. listopada 1991.

Tijekom izviđačkog leta 25. listopada 1991. u zračnu luku Klagenfurt u Austriji preletio je vojni zrakoplov MIG 21 Jugoslavenskoga ratnog zrakoplovstva.

Pilot Rudolf Perešin odmah nakon slijetanja prijavio se austrijskim vlastima i izjavio da je Hrvat i da se ne želi boriti protiv vlastitog naroda. Bio je to rezultat dugo planirane akcije tijekom koje je obitelj Perešin doživjela mnoge teške trenutke.

Ostatak rata

Nakon četiri dana Perešin se vratio u Hrvatsku i priključio Zboru narodne garde te sudjelovao u stvaranju Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva. Njegov prelet pridonio je internacionalizaciji agresije na Hrvatsku i pokazao svjetskoj javnosti velikosrpski karakter Jugoslavenske armije.

Nakon Perešina, kasnije su preletjeli još trojica pilota s MIG-ovima: Danijel Borović, Ivan Selak i Ivica Ivandić. To su bili prvi borbeni zrakoplovi kojima je raspolagalo Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i od kojih je ustrojena Prva lovačka eskadrila. Njezinim zapovjednikom poslije postaje Rudolf Perešin.

Tijekom borbenog zadatka u operaciji „Bljesak“ 2. svibnja 1995. njegov je zrakoplov oboren u blizini Stare Gradiške. Iako je njegov avion sletio na oslobođenom teritoriju Hrvatske, Perešin je uslijed katapultiranja prizemljen na neprijateljskom teritoriju.

Ni do danas se ne zna točno kako je umro, no na pregovorima u Ženevi 1997. dogovorena je razmjena tijela majora Lakića i srpskih zarobljenika za tijelo Rudolfa Perešina.

Poslije smrti

Perešinovi posmrtni ostaci predani su Hrvatskoj tek nakon dvije godine teških i mučnih pregovora.

Posmrtni ostaci vraćeni su obitelji 04. kolovoza 1997., a 15. rujna 1997. pokopan je na Mirogojskom groblju.

Rudolfu u čast

Ime Rudolfa Perešina od 25. ožujka 1998. nosi Zrakoplovno-tehnička škola u Velikoj Gorici kao i Središnjica za obuku Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u vojarni Zemunik. Posthumno je odlikovan činom stožernog brigadira, dodijeljena su mu i mnoga druga odlikovanja kao što je Red kneza Domagoja s ogrlicom, Spomenica Domovinskog rata, Medalja Bljesak itd.

Godine 1999. postavljena je bista Rudolfa Perešina u Gornjoj Stubici, a 24. lipnja 2004. u centru Gornje Stubice otvoren je Spomen park Rudolfa Perešina u kojem se nalazi pilotova statua i konzervirani MIG-21 koji je došao iz remontnog zavoda u Velikoj Gorici. Ove godine u svibnju, i MIG-21 kojim je Rudi letio vraćen je iz Austrije u Republiku Hrvatsku.

Izvori: gornjastubica.hr | vojnipilot.hr | nacionalnastraza.hr

Podijelite članak:

Komentirajte